Data pro tisk vizitek
Jak správně připravit data pro tisk vizitek ?
Nejběžněji používaný rozměr vizitky v České republice je 90 x 50 mm.
Jiné rozměry vizitek tiskneme za individuálně kalkulovaný příplatek (cca 0,20 Kč/ks).
běžná vizitka (rozměr 90×50 mm) standardní tisk na 250g/m matný papír – viz ceník tisku |
vizitka s tiskem na spad (do kraje) s příplatkem k ceně běžné vizitky – viz ceník příplatků k tisku vizitek |
![]() |
Pokud je vizitka na spad (tisk barvy až do kraje vizitky), potom je nutno vytvořit přesahy pozadí o 2 mm ve všech směrech přes základní rozměr vizitky. Při přípravě vizitky na tisk je třeba brát v úvahu možný posun při ořezu vizitky (výrobní tolerance posunu na novevizitky.cz je 2 mm). V praxi to znamená, že nesmíte žádné texty a grafické objekty (obzvlášť linky či rámečky), jejichž oříznutí se chcete vyvarovat, umisťovat blíže než 3-5 mm od okrajů vizitky. Z technických důvodů nelze garantovat absolutní umístění objektů na vizitce – při strojním řezání může dojít k jejich mírnému posunu (až 2 mm) a je třeba s tím při přípravě dat k tisku vizitek počítat.
CHYBNĚ připravená data pro tisk vizitky (nedodržená „bezpečnostní“ zóna 3mm uvnitř vizitky, která by neměla obsahovat žádnou grafiku, jejíž oříznutí by způspbilo problém) |
SPRÁVNĚ připravená data pro tisk vizitky (oblast 3mm od krajů vizitky směrem dovnitř neobsahuje žádnou grafiku, která nemá být oříznuta) |
![]() |
Ukázky správně připravených dat pro tisk vizitek na spad (tisk do kraje vizitky) POZOR – čerchovaná čára označující rozměr po ořezu je jen pro ilustraci, nesmí být přítomna v datech pro tisk vizitky. |
![]() |
![]() |
Ukázky nesprávně připravených dat pro tisk vizitek na spad (tisk do kraje vizitky) CHYBÍ přesahy pozadí pro ořez 2 mm po všech stranách vizitky. |
![]() |
![]() |
V datech dodávejte vždy jen jeden kus vizitky, nesnažte se vytvářet tiskové sestavy – znamená to pro vás zbytečné poplatky za grafické úpravy, které budeme muset provádět.
Preferovaným formátem pro dodání dat pro tisk vizitek je PDF (PDF X1a/2001). Veškerá písma musí být převedena do křivek. Nepoužívejte vložená písma při dodání dat ve formátu PDF. Pokud v rastrových datech v PDF použijete kompresi, používejte pokud možno bezeztrátovou, nebo v nejhorším případě i JPEG kompresi, ale s minimálním kompresním faktorem).
Při přípravě dat k oboustrannému tisku vizitek můžete vytvořit tiskové soubory (nejlépe PDF), tak aby obě strany vizitky byly v jednom souboru (soubor by tedy měl mít dvě strany) nebo můžete uložit každou stranu zvlášť do samostatného souboru. Vyvarujte se zasílání dat na tisk vizitek, která obsahují i další stránky, které ale tisknout nechcete !
Rastrové obrázky v datech je nutné dodat pouze ve CMYK nebo grayscale režimu bez barevného profilu (nepoužívat pantone ani RGB barvy) a to v rozlišení nejméně 300 DPI (doporučujeme 600 DPI). Nepoužívejte více než jednu vrstvu v datech ani žádné nerozrastrované efekty či průhlednosti (tyto musí být převedeny do jediné rastrové vrstvy) !
Při požadavku na tisk velmi světlých barevných tónů doporučujeme nepoužívat menší krytí než 7 procent v jednotlivých CMYK kanálech. Používaný digitální tisk neumožňuje dostatečně konzistentně tisknout barvy s menším krytím než 5 procent v jednotlivých CMYK kanálech.
Data pro tisk vizitek přijímáme s předpokladem, že odpovídají výše uvedeným technickým technickým požadavkům na vizitky a to kromě již zmíněného PDF (PDX X1a/2001) také ve formátech: Corel Draw (do verze X5), Adobe Illustrator (do verze CS4), Business Cards MX (bcw) – zde je nutné kromě souboru *.bcw dodat také náhled v jpeg.
Veškerá písma je třeba převést na křivky (platí pro formáty s vektorovými daty jako je pdf, corel apod.). V případě obsahu nezkřivkovaných písem je nutné tato dodat ve formátu true type (nezbytné je abyste vlastnili případnou odpovídající komerční licenci k použití písem). Pokud nedodáte písma jako samostatné soubory ve formátu true type, má se za to, že všechna písma byla převedena do křivek – pozor pokud písma v datech do křivek nepřevedete, potom může při rastrování dojít ke vzniku chyb a chyby v tisku vzniklé z důvodu nedodání zkřivkovaných písem, nebo písem ve formátu true type (bez ohledu na to, že při zobrazení dat na obrazovce není chyba patrná) jdou plně na vrub zadavatele a jako takové jsou důvodem k zamítnutí oprávněnosti případné reklamace..
Tisk vizitek je prováděn digitálním tiskovým strojem Canon ImagePress C1 s barevností zhruba odpovídající ISO Coated V2(při použití lesklého natíraného papíru je to FOGRA 39L). Požadujete-li přesnou shodu barevnosti, je nezbytné si objednat placenou službu vytištění a zaslání fyzického výtisku k posouzení zda barevnost odpovídá vaší představě. Bez této fyzické placené korektury tisku nejste oprávněni úspěšně reklamovat barevnost tisku – viz obchodní podmínky tisku vizitek.
Kontrolu dat zaslaných zadavatelem k tisku neprovádíme a zavadatel je povinen tyto požadavky respektovat. Jejich dodržení je nezbytné pro dosažení bezproblémového a kvalitního tisku a jakékoliv jejich porušení může vést ke snížení kvality tisku, které jde v takovém případě plně na vrub zadavatele (v praxi to znamená odmítnutí kladného vyřízení reklamace).